PROGRAM FESTIVALA OMLADINA 2012

Share


Ove godine, Omladina se vraća sebi i onome što jeste – mladosti i mladima. Festival se održao 08. decembra 2012.godine, kada su se takmičili neafirmisani mladi kompozitori iz celog regiona.Od 193 autorska dela odabrano je 25 kompozicija. Bili su prisutni izvođači i autori iz Hrvatske, Slovenije, BiH, Makedonije, Crne Gore, Mađarske, Bugarske i Srbije.

Fondacija "Danilo Kiš" je jedan od pokrovitelja Festivala.

Osim takmičarskog, program uključuje i revijalni deo gde je nastupio „Bajaga i instruktori”. Takmičarski deo festivala pod nazivom „Različitost koja spaja“ održao se 08. decembra 2012. u 19h u Hali sportova. 
Prateći program festivala uključuje „Veče nostalgije“ koncertom Ibrice Jusića, 7. decembar 2012. u 19h u Velikoj većnici Gradske kuće.


NAGRADE KOJE SE DODELJUJU NA FESTIVALU OMLADINA 2012 :
- nagradu stručnog žirija za najbolju kompoziciju – dodeljuje SOKOJ i specijalnu nagradu dodeljuje Fondacija Kovač
- nagradu publike za najbolju kompoziciju (glasa se sms-om) – dodeljuje Festival Omladina i Kulturni centar „Danilo Kiš”
- nagradu za najbolju interpretaciju – o najboljoj interpretaciji odlučuje Leo Martin koji će je i predati, a nagradu dodeljuje Audiosolutions d.o.o.
- nagradu za najbolji tekst – dodeljuje Špigel fondacija iz SAD-a
- nagradu za najbolji bend - dodeljuje Dinovizija
- nagrada za jazz kompoziciju – dodeljuje Subotički internacionalni festival - JAZZIK”

DOBITNICI NAGRADA SU:

NAGRADA PUBLIKE:
20 – HAOS – “Slavko”

NAJBOLJA KOMPOZICIJA:
3 -- SÓTI JULIANNA – “The Marriage of Power and Money”

NAJBOLJI BEND:
19 -- CAN OF BEES – “Crazy”

NAJBOLJA INTERPRETACIJA:
25 -- NIKOLA GLIŠIĆ – “Nisam znao dušo da te ne volim”

NAJBOLJI TEKST:
15 -- D ZOO -- “BUM!”

NAJBOLJE DŽEZ OSTVARENJE:
7 -- DIRTY MIND -- “Lost Wallet Blues”

SPECIJALNA NAGRADA ŽIRIJA:
18 -- KLAPA KAŠE – “Moja jedina”

25 FINALNIH UČESNIKA FESTIVALA OMLADINA 2012:

1. Aleks iz Bosne i Hercegovine, sa kompozicijom „LET ME REST“, koja će biti i solistkinja uz festivalski bend
2. Aleksandar Dimitrijević iz Beograda, sa kompozicijom „TI I JA“. On će i izvesti svoju kompoziciju uz festivalski bend.
3. Andrej Dorić iz Novog Sada, sa kompozicijom „DAN BEZ SUTRA“, u takođe sopstvenom izvođenju uz festivalski bend.
4. Josip Kujundžić iz Subotice, sa kompozicijom „ŽIVOT TI JE TAKAV“, u izvođenju „BLAM „ benda.
5. Jan Lužnik iz Slovenije, sa kompozicijom „CRAZY“, u izvođenju benda „CAN OF BEES“
6. Bend „D ZOO“ iz Subotice, sa kompozicijom „BUM“, koju će sami izvesti.
7. Igor Mišković iz Beograda, sa kompozicijom „LOST WALLET BLUES“, u izvođenju benda „DIRTY MIND“
8. Dušan Svilar iz Subotice, sa kompozicijom „NISAM ZNAO DUŠO DA TE NE VOLIM“, u izvođenju Nikole Glišića uz festivalski bend.
9. Daniel Ivanov iz Bugarske, sa kompozicijom „MAMA“, u izviđenju benda „GANG JAH ARMY“
10. Marko Rusov iz Novog Sada, sa kompozicijom „SLAVKO“ u izvođenju benda „HAOS“
11. Boris Vuksanović iz Crne Gore, sa kompozicijom „INSTANT ANĐEO“ u izvođenju benda „INDIGO POP“
12. Katarina Stanimirovic iz Beograda, sa kompozicijom „DUHOVI PROŠLOSTI“. Ona će biti i solistkinja uz festivalski bend
13. Lambe Alabakovski iz Makedonije, sa kompozicijom „ TE LJUBAM BEZ STRAV“ u izvođenju Filipa Božinovskog uz festivalski bend.
14. Luka Major iz Novog Sada, sa kompozicijom „ MODRICE“ u izvođenju benda „UVERTIRA“
15. Todora Stojinović iz Novog Sada, sa kompozicijom „BAJKA“. Ona će i izvesti svoju kompoziciju uz festivalski bend
16. Lakatoš Zoltan iz Malog Iđoša, sa kompozicijom „OPTIMISTA“, u izvođenju benda „SKAgetHER“
17. Šoti Julijana iz Ade, sa kompozicijom „ THE MARRIGE OF POVER AND MONEY“, u izvođenju njenog trija „ŠOTI JULIJANA & SIN SEEKAS „ uz pratnju festivalskog benda
18. Stefan Šljukić iz Smederevske Palanke sa kompozicijom „OLGICA“, u sopstvenom izvođenju uz festivalski bend
19. Dijana Jašarević iz Novog Sada, sa kompozicijom „TITANIK“ , u izvođenju benda „STENA“
20. Igor Mihaljev iz Subotice, sa kompozicijom „NISAM STVARAN LIK“, u kojoj će kao solisti nastupiti Igor Mihaljev i Tatjana Štricki uz pratnju festivalskog benda
21. Vanja Grastić iz Kikinde, sa kompozicijom „ SJAJ“, u izvođenju solistkinje TEE FURJAN i festivalskog benda
22. Ognjen Draganić iz Beograda , sa kompozicijom „TI SI TU“, u izvođenju grupe TIME’S UP
23. Goran Majlat iz Subotice, sa kompozicijom „DALJINA“ u izvođenju VEDRANA KUJUNDŽIĆA i pratnji festivalskog benda
24. Vicko Dragojević iz Hrvatske, sa kompozicijom „MOJA JEDINA“ u sopstvenom izvođenju uz pratnju festivalskog benda
25. Grupa „FLAMINGO FIGHTERS“ iz Mađarske, sa kompozicijom „ INDULNÉK“, koji će sami i izvesti svoju kompoziciju.


STRUČNI ŽIRI:

Članovi internacionalnog stručnog žirija su:

Olja Dešić (Hrvatska) muzičar i član Hrvatske zajednice samostalnih umjetnika , a od 2010. redovni član Hrvatskog društva skladatelja. Bio je član sastava "Neno Belan & Fiumens" . Profesionalno radi kao kompozitor, producent i aranžer, studijski muzičar. Osniovao je "Croatia records Maraton" za podsticanje mladih talenata i postaje vokalni trener muzičkog showa "Hrvatska traži zvijezdu".

Tomaž Domicelj (Slovenija) kao mlad odlazi u Englesku gde je nastupao po klubovima svirajući akustičnu gitaru i usnu harmoniku i izvodeći protestne pesme i tu stvara svoj autentičan stil.
Demonstrirao je svoju bottle neck tehniku sviranja gitare i agresivno pevanje, a njegovi koncerti sve su više vukli na blues. Maja 1996. godine nastupao je u Londonu i te večeri su na bini sa njim bio je i Piter Grin (Piter Green). Preveo je i napisao predgovor za knjige o Bobu Dilanu , radio povremeno kao novinar u svetskom servisu BBC. Ima i svoj kamion-putujuću prodavnicu ploča sa kojom se pojavljuju na važnijim muzičkim manifestacijama po Sloveniji.

Brano Likić (Bosna i Hercegovina) je kompozitor, producent i izvođač. Osnovao je grupe "Oni" i "Formula 4" (zajedno sa Ljubišom Racićem) i vlastitu grupu Rezonansa.
Tokom osamdesetih godina 20. veka, studio BLAP, Brane Likića, izvor je većine popularne muzike koja je snimana u Sarajevu tokom 1980-tih i 1990-tih godina.
Peca Popović (Srbija) jedan je od prvih srpskih rok novinara, rok kritičar i publicista, čovek kome su najveće tajne otkrivali Erik Klepton i Tina Tarner. Diplomirani istoričar umetnosti, uvek se bavio savremenom kulturom, a njegova karijera rok-novinara traje više od 40 godina. Bio je novinar, urednik i osnivač mnogih listova, glavni urednik dva najtiražnija lista pop i rok muzike, „Džuboksa“ i „Roka“, osnivač “Muzičke strane” u „Politikinom zabavniku“, koja i danas izlazi. Dobio je godišnje nagrade Studija B i Radio Beograda, kao i nagradu PGP-a za životno delo.

Retrospektivni koncert povodom 50 godina festivala „Omladina“
Nikada se u istoriji muzike ovih prostora nije desilo da takav skup samih muzičkih i pevačkih legendi i veličina bude na jednom mestu, na jednom koncertu i u jednoj nezaboravnoj večeri za istoriju. Preko 40 najvećih imena više generacija naših pevača i muzičara koji su stasali i činili svoje prve proboje upravo na Omladinskom festivalu. Energija publike koja je bila svesna da prisustvuje istorijskom spektaklu sa jedne strane i izvođači sa druge, koji su svoje najpoznatije numere izvodili kao da im je /još jedanput, kao pre 30 godina/ prvi put. Takav spoj emocija između pevača i publike neponovljiv je. Prisustvovati jednom takvom događaju podjednako publici i izvođačima bila je čast, večna uspomena i zahvalnost što su mogli da budu na tom magičnom mestu, u Hali sportova 10. decembra 2011. godine.

Retrospektivnim koncertom, koji je, pred oko 3.000 ljubitelja dobre pesme, trajao više od tri sata, posle dve decenije mirovanja oživljen je duh jednog od najvećih muzičkih festivala bivše Jugoslavije na kome su nekada mladi i neafirmisani muzičari, a danas žive legende nekadašnje jugoslovenske muzičke scene, podsetili na sve ono što je ovaj festival svojevremeno značio.
Uz izvanrednu pratnju festivalskog benda pod vođstvom Gabora Bunforda, Subotičanima su sjajnim interpretacijama i muziciranjem veče za nezaborav priredili Leo Martin, Kemal Monteno, Ibrica Jusić, Zafir Hadžimanov, Vlada i Bajka, Lado Leskovar, „Rezonansa“, Grupa „Bolid“, Srđan Marjanović, Bisera Veletanlić, „Lutajuća srca“, Tomaž Domicelj, Grupa „Suncokret“, Borivoj Platiša i osam tamburaša, Slave Dimitrov, Ratko Kraljević i Vesna Čipčić, Dušan Svilar, Saša Vasić, Maja Odžaklijevska, „Atomsko sklonište“, „Generacija 5“, „Severni vetar, Goran Šepa iz „Kerbera“ i drugi pevači i bendovi.
Predsednik Skupštine grada Slavko Parać je, u ime lokalne samouprave, ali i kao dugogodišnji član organizacionog odbora nekadašnjeg festivala „Omladina“, istakao da je festival trajao 30 godina i da su na tom festivalu svoje prve muzičke korake napravili mladi, neafirmisani autori koji su, kasnije, čineći okosnicu nekadašnje jugoslovenske pop i rok scene, ostvarili veoma uspešne karijere.
Za poseban doprinos razvoju ovog festivala, ali i muzike na prostoru bivše Jugoslavije na retrospektivnom koncertu festivalske statue dobili su Silvester Levai, Slave Dimitrov, Jovan Adamov, Vojkan Borisavljević, Kornelije Bata Kovač, Gabor Lenđel, Stevan Zarić, Bisera Veletanlić, Leo Martin, OKUD „Mladost“ i Kemal Monteno. Retrospektivni koncert bio je uvod u obnavljanje festivala, koji su ponovo pokrenuli Gabor Lenđel i Kornelije Kovač uz podršku Grada Subotice, Pokrajinskog sekretarijata za sport i omladinu, Pokrajinskog sekretarijata za kulturu i javno informisanje, Ministarstva kulture, informisanja i informacionog društva i Fondacije „Fokus“.

U prisustvu članova porodice, prijatelja, organizatora i izvođača retrospektivnog koncerta povodom 50. godišnjice od osnivanja festivala “Omladina”, kao i predsednika Skupštine Grada Slavka Paraća, otkriven je i spomenik osnivačima festivala “Omladina", Josipu Kovaču i Aleksandru Jančikinu. Spomenik je postavljen ispred „Baš kuće", na početku „Radijalca”.

ISTORIJAT OMLADINE

„Omladina“ - najznačajniji festival za mlade autore i izvođače
Ideja zasnivanja festivala mladih kompozitora zabavnih melodija pod nazivom »Omladina« rođena je u krugu Omladinskog kulturno-umetničkog društva »Mladost« u Subotici. Raspisan je konkurs na koji je stiglo preko stotinu kompozicija iz skoro svih krajeva naše stare zemlje. Izvođači su bili duvački i gudački zabavni orkestar OKUD »Mladost« pod upravom Josipa Kovača, a vokalni interpretatori su bili takođe mladi članovi pomenutog društva.
Aleksandar Aca Jančikin Jedan je od osnivača festivala „Omladina“. Rođen je u Kanjiži i bio je član Sokolskog društva, a 1956. godine seli se u Suboticu sticajem okolnosti i postaje član OKUD „Mladost“. Na njegovu inicijativu Josip Kovač, dolazi u „Mladost“ da bi formirao Zabavni orkestar, koji će predstavljati baštu iz koje će procvetati na stotine cvetova, vidljivih na nekoliko prvih festivala „Omladina“. Na organizovanju festivala Aca Jančikin je radio sve do 1969. godine kada je organizacija prepuštena Domu kulture i RTV Beograd.
Preminuo je 1996. godine. Bio je izuzetan pedagog i jedan od idejnih tvoraca Subotičkog festivala Omladina.
Josip Kovač (1916 – 1995) rođen je u Subotici. Muzički pedagog,dirigent,instrumentalista i kompozitor. Označio je i pojavu jednog novog sveta izmenjenih granica i novih kulturnih vrednosti i umetničkih pravaca. Svirao je sedam instrumenata (klavir, harmonika, violina, truba, gitara, kontrabas, havajska gitara).
Bio je član Subotičke filharmonije, nastavnik violine u Muzičkoj školi, a ranih pedesetih godina osniva prvi posleratni plesni orkestar koji je svirao na čuvenim igrankama u Sali Partizan.
Godine 1959. angažuje ga OKUD „Mladost“ gde osniva omladinski duvački i gudački orkestar kroz koji će u naredne dve decenije proći više od stotinu mladih muzičara i vokalnih solista amatera. Kovač je bio njihov učitelj, pedagog, savetnik i „drugi otac“.
Josip Kovač će biti najviše upamćen kao idejni začetnik i muzički kreator Festivala zabavne muzike „Omladina“. Kako je sam izjavio, na taj poduhvat se odlučio rukovođen željom da, pre svega, mladi neafirmisani kompozitori, muzičari i vokalni solisti dobiju priliku da izađu na veliku muzičku scenu. Festival je u pravom smislu reči postao rasadnik mladih muzičkih talenata iz cele Jugoslavije.
Podučavao je čitave generacije bio je temelj subotičkog omladinskog festivala i jedan od najzaslužnijih za utemeljivanje puta – muzici. I nakon odlaska u penziju davao je časove deci, budućim stasalim muzičarima.
Posthumno mu je dodeljeno priznanje počasnog građanina Subotice, a na njegovoj sahrani slušala se pesma „What a wonderfull world“ koju je celog života nosio u srcu.
1961.
U utorak, 5. decembra 1961. Radio Beograd obavio je snimanje festivalnog programa. Prva nagrada dodeljena je subotičkom poletarcu Korneliju Kovaču, druga, takođe mladom Subotičanu Silvesteru Levaiju. Kao najmlađi izvođač nastupila je i Eva Stražarković iz Subotice koja je tada imala samo 6 godina.
1962.
Komplimenti Festivalu su brojni. »Subotičke novine« konstatuju da Subotica ima ono što Opatija nema, „... ona je mlada, mlada od ulice do pozornice i to je ono što je najvažnije, ona oduševljava. Ta iskrenost i neposrednost ovog festivala mladih.“
1963.
»Muzički festival u Subotici postao jugoslovenska manifestacija«. Broj prispelih kompozicija kojih je bilo preko dve stotine dovoljno govori o renomeu ovog tek trogodišnjeg festivala . Na sceni Narodnog pozorišta nastupala su dva velika orkestra OKUD „Mladost“ i „zvučalo je odlično!“.
1964.
Od 1964. godine kao izvođači odabranih melodija javljaju se, kasnije popularna imena: Bisera Veletanlić, Zafir Hadžimanov i drugi.
Među članovima žirija tada je bio i Miroslav Antić, nas proslavljeni književnik. Opšti utisak ovog ranog subotičkog Omladinskog festivala jeste i činjenica da su naši vrhunski kompozitori i pevači videli da među nepoznatim mladićima i devojkama imaju opasne rivale, jer je festival Omladina bio upravo za njih tada najveća šansa i neverovatna mogućnost da nastupaju uživo pred velikim auditorijumom, a festival je redovno prenosio radio, a kasnije i televizija. Za mnoge bila je to prilika života, a Omladinski festival u Subotici verovatno i najzaslužniji za kasniji veliki uspeh mnogih od njih.
1966.
Festival Omladina stao je u red naših najboljih festivala zabavne muzike, a u tome najviše u prilog govori komentar časopisa »Džuboks« koji kaže da se Festival „... završio kao autentična manifestacija mladosti i da je ispunio očekivanja i svoju punu namenu.“
1968.
Od 1969. godine Aca Jančikin i Josip Kovač „štafetnu palicu“ predali su mlađim generacijama čije vreme dolazi.
1969.
Festival koji je okupio pevače i kompozitore iz svih krajeva u pravom smislu reči postao je jugoslovenski. Jer je mlade izvođače pratio orkestar sastavljen od najboljih mladih muzičara iz cele zemlje. Sa festivala sve je više isplivavalo mladih pevača, kompozitora i aranžera.
1970.
Deseta, jubilarna „Omladina 70“, više nego ranijih godina, izvršila je svoju misiju. Pokazala je još jednom da su mladi svim srcem za nju, da u njoj vide šansu svojih muzičkih nastojanja. To potvrđuju i imena učesnika kao što su Kemal Monteno, Josipa Lisac i sastavi: »Korni grupa«, »Indeksi“ i subotički »Entuzijasti«.
1971.
Broj kompozicija koje su pristizale na konkurs Festivala bivao je sve veći i kvalitetniji. A talenat mladih izvođača i autora kao da nije imao granice. Festival je bio već tada mnogo više od muzičke smotre.
1973.
Nakon predaje Štafete mladosti 1973. na Festival prispelo je čak 522 kompozicije, više nego ikad ranije. Među nagrađenima, najviše aplauza i priznanja publike dobila je Jadranka Stojaković. Omladinskom Festivalu u Subotici, već tada mnogi su mogli da mu pozavide i mnogo slavniji festivali. Svi su shvatili da spas i opstanak muzike leže u mladim snagama koje Subotica otkriva iz godine u godinu. Omladina je predstavljala tada najjugoslovenskiju zabavno-muzičku smotru na kojoj su ravnopravno zastupljeni mladi talenti iz svih krajeva stare Jugoslavije.
U vreme kada se amaterizmu nije poklanjala baš velika pažnja, gotovo da nema poznatijeg pevača u zabavnoj muzici u poslednjih nekoliko godina koji se nije našao na listi učesnika ovog Festivala. Šansa je utoliko veća što se sve pesme snimaju za radio program, neke dospevaju na ploče, a publici su najbolje mogli da se predstave putem televizijskog prenosa u koji su se uključivali svi jugoslovenski studiji.
1974.
Na „Omladini 74“ mišljenje stručnog žirija i publike po treći put poklopilo – prva nagrada je dodeljena kompoziciji »Ostanite tu« u izvođenju Ivice Tomovića, rano preminulog, a veoma talentovanog pevača. Ivica jeste otišao prerano, ali njegova pesma ostaje tu, zauvek.
»Afirmacija vodi preko Subotice« i to u vremenu kada su festivali počeli da odumiru, Omladina je osvežila tadašnju muzičku svest cele zemlje.
1975.
Od 1975. godine »Omladina« iz Doma kulture prelazi pod okrilje Doma omladine i pionira i sa novosadskom RTV ulazi u novo poglavlje festivala.
1976.
Naredne 1976. godine za festivalsko izvođenje prispelo je 650 kompozicija. U Halu sportova došlo je preko 5000 ljudi. Na 16-toj „Omladini“ pojavilo više grupa koje su dale novi ton Festivalu i one će kasnije i dominirati ovom smotrom mladih kompozitora, jer su primat od samostalnih izvođača preuzele muzičke grupe i sastavi, a stilski festival od šlagera preko pop muzike sve više poprima rok zvuk, a kasnije i Pank.
1977.
Omladina je svakako bila „prvi festival koji je pokušavao da odslika svu složenost i raznovrsnost muzičkog života i mnogima je pružao više od izraza „.
1978.
»Omladini 78« veče su obeležili »Galija« iz Niša, »Atomsko sklonište« iz Pule, a pojavljuje se i do tada nepoznata novosadska grupa »Rani mraz« sa golobradim Đorđem Balaševićem. Njihov nastup sa pesmom »Računajte na nas« podigao je na noge oko 5000 gledalaca u Hali sportova.
1979.
„Omladina“ dobija veću podršku i to najviše svojoj ideji da mladima koji su prestavljali i muzičku ali i društvenu realnost, da im se pruži najveća šansa. Bilo je pravo osveženje prisustvovati stvaranju nekog novog stila koji se možda najviše mogao čuti u nastupu Novosadske grupe „Pekinška patka“.
1980.
Iz godine u godinu Festival je svoj značaj potvrđivao sve većim brojem do tada nepoznatih izvođača koji su nakon Omladine postigli sjajne uspehe, kao što je Jura Stublić i grupa »Film«. Grupa „Šarlo akrobata“ i kompozitor Milan Mladenović, kasnije frontmen kultnog benda novog talasa „EKV“, kompozicijom „Ona se budi“ odnosi drugu nagradu.
1981.
»Omladina“ je bila najveća šansa mnogim mladima da konačno izađu iz anonimnosti .
1982.
Naslovi u novinama govorili su dovoljno - »Opet neki novi mladi«, »žiri radi javno«, »stvaranje nove muzike« , novi talas koji je sve više bio prisutan u mišljenju mladih ali i u duhu nacije. Novi zvuk svoju najveću refleksiju imao je na Omladinskom festivalu na kojem su alternativni bendovi konačno mogli da sviraju, pevaju i govore o svojim temama i da svoj drugačiji pogled na svet oko sebe podele sa drugim. U to vreme to nije bilo lako izvodljivo, ali Omladina je bila prava prilika.
1983.
Kada je festival zahvatila kriza, Gabor Lenđel, umetnički direktor, izjavio je da se »Pesma spotakla o dinar«, ali se njen uspeh i značaj potvrđivala iz godine u godinu.
1984.
Refren pesme Bore Đorđevića »Biće bolje, neko viče« odjekivao je u ušima mnogih, ali i ulivao nadu da misija festivala ne prestaje.
1985.
Oseća se potreba za promenama koje nikako da se dese ...
1986.
Od 1986. Festival je preimenovan i novi zvanični naziv jeste „Festival pop i rock muzike“. Ova odluka samo je potvrdila realnu muzičku sliku i priliku.
1987.
Nova koncepcija bila je pun pogodak u kojoj ima manje šlagera i više bendova.
Među grupama kjoj su nastupale na festivalu i kasnije ostvarile veliki uspeh bile su : Del Arno Bend (Beograd), Laufer (Rijeka)...
1989.
Svoju underground konotaciju i alternativni festivalski žanr od 1989. godine najbolje je bio oslikan u muzici grupe „Obojeni program“ (Novi Sad).
1990.
„Omladina“ 1990. u potpunosti je pripala grupi „Deca loših muzičara“.
Nakon 90-te Omladina je imala svoju prvu retrospektivu koja kao da je nagovestila pauzu u njenoj realizaciji ... ali Festival Omladina je pratio muzičke tokove ali je i novom talasu i novoj misli uvek prvi davao šansu i kao takav jeste verovatno i najznačajniji muzički festival za mlade u Jugoslaviji.