Share


CIKLUS EVROPSKIH FILMOVA NA TEMU RATA

Ciklus klasika evropkog filma prikazao nam je filmove koji su obuhvaćeni zajedničkom tematikom rata,u saradnji FOKUS Fondacije i Festivala evropskog filma, Palić, a po selekciji  Petra Mitrića.

 

18.04.                                                                                
Gillo Pontecorvo
ALŽIRSKA BITKA / Battaglia di Algeri, La (Alg, Ita, 1966)
Brahim Hadjadj, Jean Martin, Yacef Saadi

Prema mnogim kritičarima ovo je najsnažniji film na temu revolucije u istoriji kinematografije. Film prikazuje događaje tokom francusko- alžirskog sukoba 60-tih godina koji je podelio Francusku na dve strane, probudio terorističke organizacije i uticao na današnju globalnu stvarnost. Na jedan neutralan pristup, tada mladi italijanski režiser, Pontekorvo kroz sukob francuskog pukovnika Matjea i sitnog uličnog kriminalca Alija koji postaje vođa otpora približava večnu priču o ispravnosti u ratu. „Alžirska bitka“ je aktuelizovana 2004. godine kada je Pentagon započeo serijal prikazivanja svojim oficirima u jeku borbe protiv terorizma. Film je osvojio Zlatnog lava u Veneciji i još devet prestižnih filmskih nagrada ostavši upamćen kao opomena da u ratu ne postoji pobednik.

25.04.                                                                                
Jan Kadar & Elmar Klos
TRGOVINA NA KORZU / Obchod na korze (Češ, 1965)
Ida Kaminska, Jozef Króner, Hana Slivková

Neposredno pred početak II svetskog rata u malom gradiću u Slovačkoj jača fašistički pokret. Glavni junak Tono je siromašni zanatlija i protivnik novoj fašističkoj vlasti sve dok mu ne ponude posao vođenja male trgovine na korzu u vlasništvu stare gospođe Lautman. Tono i gospođa Lautman postaju bliski prijatelji iako je njegovo novo zaposlenje tek priprema za njenu deportaciju u logor smrti. Film je odlična studija na temu kako nastaju ratovi i koliko mali čovek ima uticaja na njih. Iste godine kada se film pojavio osvojio je Specijalnu nagradu u Kanu i Oskara za najbolji strani film. „Trgovina na korzu“ važi za najsnažniji film na temu progona Jevreja u Drugom svetskom ratu.


02.05.                                                                               
Andrzej Wajda
PEPEO I DIJAMANT / Popiol i diament (Poljska, 1958)
Zbigniew Cybulski, Waclaw Zastrzezynski, Adam Pawlikowski

Mladi borac pokreta otpora Macjek dobija zadatak da ubije političkog komesara Šćuku poslednjag dana Drugog svetskog rata. Iako naviknut na ubistva tokom rata Macjek se dvoumi da li da ubije komesara sa kojim je ratovao na istoj strani. „Pepeo i dijamant“ veoma podseća na američki Film noir, a harizmatični glumac Zbignjev Cibulski nakon pogibije u saobraćajnoj nesreći ostaje zapamćen kao poljski James Dean.
Film je osvojio nagradu kritike na festivalu u Veneciji i lansirao Vajdu u sami vrh evropske kinematografije. Festival evropskog filma Palić je 2005. godine Vajdi dodelio nagradu za doprinos evropskoj kinematografiji.


09.05.                                                                             
Ingmar Bergman
SRAMOTA / Skammen (Švedska,1968)
Liv Ullmann, Max von Sydow, Sigge Fürst

„Sramota“ je Bergmanova studija o ljudskoj reakciji na početak rata, u bilo kojoj zemlji, bilo kojem vremenu. Bračni par muzičara živi povučeno na ostrvu. Kako se rat približava hrana postaje sve nedostupnija, flaša vina predstavlja luksuz. Iako apolitični, rat deluje na njih u psihološkom i egzistencijalnom smislu. Izvanredna gluma omiljenih Bergmanovih glumaca Maksa fon Sidova i Liv Ulman doprinosi zastrašujućem realizmu ratnog vihora. Podela na „naše“ i „njihove“, izdajnike i heroje karakteristična za rat uključuje svakog pojedinca u smrtonosnu igru.


16.05.                                                                            
Grigori Chukhrai
BALADA O VOJNIKU / Ballada o soldate (1959)
Vladimir Ivashov, Zhanna Prokhorenko, Antonina Maksimova

Tokom Drugog svetskog rata devetnaestogodišnji Aljoša dobija orden za hrabrost. Umesto odlikovanja traži odsustvo s fronta u trajanju od par dana kako bi posetio majku i popravio krov rodne kuće. Put do kuće pun je iznenađenja i prerasta u Odiseju. U eri sovjetskog filma “Balada o vojniku” osvojila je publiku širom sveta. Uprkos hladnom odnosu prema umetnosti komunističkih zemalja film je nominovan za Oskara i osvojio nekoliko prestižnih filmskih nagrada. U istoriji kinematografije “Balada o vojniku” važi za najuspešniji film na temu rata ikada snimljen.


23.05.                                                                         
Puriša Đorđević
JUTRO (1967)
Ljubiša Samardžić, Neda Arnerić, Milena Dravić

Po završetku Drugog svetskog rata počinje obračun sa saradnicima okupatora. Progon, streljanja i hapšenja izdajnika pretvaraju mir u krvavu tragičnu dramu. Kombinujući prošlost, sadašnjost i budućnost Puriša Đorđević predstavlja mračnu stranu mira, tragediju pobednika i pobeđenog. Pored filmova “San” i “Podne”, film predstavlja trilogiju koja je lansirala crni talas jugoslovenskog filma u svetske okvire. Nakon prikazivanja na festivalu u Veneciji, gde je Ljubiša Samardžić osvojio nagradu za najbolju glavnu ulogu započinje zlatno doba naše kinematografije na čelu sa Aleksandrom Petrovićem, Živojinom Pavlovićem, Dušanom Makavejevom i Želimirom Žilnikom. Zbog osetljivosti teme film je bio zabranjen u Jugoslaviji.